jonnaonfire.blogg.se

Här kan ni följa mig som är en aktiv gift mamma på väg att bli brandman! Jag kommer dela med mig av min träning, kost och resan som jag påbörjat till att bli en brandman och förhoppningsvis en del skratt! Jag vill gärna hålla mina texter på en lagom humoristisk nivå. Läs och kommentera mer än gärna!

Första övningen

Publicerad 2013-03-26 08:18:01 i

Igår var jag med på första övningen på stationen! Det var väldigt lärorikt!
På 3 timmar hann vi med väldigt mycket, vi började med kontroll av båda bilar, sedan fortsatte vi med lucköppning då alla får olika föremål man ska hämta ur bilen, och det finns gott om luckor att välja på. En mycket bra övning för att memorera var allt ligger!
Efter det begav vi oss ut på vägarna då vi gav varandra koordinater att köra till, sen var det "bara" att läsa ut dessa och köra till platsen, tänk att det var så man gjorde förut, kan tänka mig att GPS:en var en välkommen utrustning till bilarna!
Numera visar den automatiskt vägen vid larm vilket ju måste vara hur bra som helst. Mer tid till annat!
Efter detta moment kördes vi ut till ån där det skulle sågas upp ett hål i isen och pumpas vatten därifrån för att " släcka en brand", det blir ganska bra tryck på slangen med den lilla pumpen man använder, det var nämligen jag som höll i den, men jag stod kvar :)
Sista momentet blev för 2 av killarna att agera rökdykare och ta sig upp på taket av stationen, vilket dom gjorde jätte snabbt och smidigt!
En väldigt lärorik kväll var det och jag ser fram emot nästa, jag ser fram emot att själv kunna göra någon nytta, steg för steg kommer man lära sig mer och mer!!!
I eftermiddag ska jag medverka i VN som kommer till stationen för att göra ett reportage om den första kvinnliga anställda på stationen. Det har jag lite ont i magen för, om jag ska vara helt ärlig så hade jag helst sluppit :/ Önska mig lycka till och håll tummarna för att jag ska hålla tungan rätt i mun. Jag är ju ganska duktig på att prata först och tänka sen ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jonna

Jag är gift och har en dotter! Jag delar med mig av vårt livspussel i denna blogg som innefattar en del träning, kost, familjeliv, inredning... you name it! Det som sker just nu helt enkelt ;) Kommentarer uppskattas alltid!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela